Liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma vastaa seuraaviin kysymyksiin.
- Miksi yritys on olemassa?
- Kenelle yritys myy?
- Millä tavalla yritys hallitsee riskit?
- Millä tavalla yritys kehittyy ja kasvaa?
- Missä ja miten yritys toimii?
- Mitä tuotteita ja palveluita yritys myy?
Liikeidea
Liikeidea vastaa seuraaviin kysymyksiin.
- Mitä yritys myy?
- Kenelle yritys myy?
- Miten yritys myy?
- Miten yritys toimii?
- Missä yritys toimii?
Yrittäjän osaaminen
Yrittäjän tulee keskittyä myös oman osaamisen kehittämiseen ja pohtia seuraavia asioita.
- Minkälainen koulutus yrittäjällä on?
- Minkälainen työkokemus yrittäjällä on?
- Minkälaista osaamista pitää vielä hankkia?
Asiakkaat
Asiakkaat tuovat yritykselle liikevaihdon eli on erittäin tärkeää pohtia seuraavia asioita.
- Ketkä ovat yrityksen asiakkaita?
- Kuinka paljon yrityksellä on potentiaalisia asiakkaita?
- Missä asiakkaat sijaitsevat?
- Mitkä ovat asiakkaiden perusteet ostopäätökselle?
- Mitä asiakkaiden tarpeita tuotteet ja palvelut tyydyttävät?
- Mitkä asiakkaiden ongelmat tuotteet ja palvelut ratkaisevat?
Tuotteet ja palvelut
Yrityksen tuotteet ja palvelut tulee olla kunnossa, että yrityksellä on mahdollisuus saada lisää asiakkaita. Yrittäjän kannattaa pohtia seuraavia asioita.
- Mitä tuotteita ja palveluita yritys tuottaa?
- Miten yrityksen tuotteet ja palvelut eroavat kilpailijoiden vastaavista?
- Miten asiakkaan ongelmat ratkaistaan?
Hinnoittelu
Oikeanlainen hinnoittelu on erittäin tärkeää ja vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen. Hinnoittelun osalta kannattaa pohtia seuraavia asioita.
- Miten yritys hinnoittelee tuotteet ja palvelut?
SWOT-analyysi
Liiketoimintasuunnitelmassa tehdään myös SWOT-analyysi.
Toimiala ja kilpailu
Liiketoimintasuunnitelmassa määritellään myös yrityksen toimiala ja kilpailutilanne.
Markkinointi, mainonta ja myynti
Yrittäminen on myyntityötä.
- Miten yritys markkinoi tuotteitaan ja tavoittaa asiakkaansa?
- Ketkä ovat asiakkaita?
- Paljonko asiakkaita on yrityksen toimialueella?
- Millaisiin ryhmiin asiakkaat voidaan jakaa?
- Paljonko asiakkaat ovat valmiit maksamaan tuotteista ja palveluista?
- Miksi asiakas valitsisi yrityksen tuotteet ja palvelut kilpailijoiden sijaan?
- Miten asiakkaan tarpeet tunnistetaan?
- Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa
Laskelmat
Tehdään seuraavat laskelmat.
Myyntilaskelma
Kannattavuuslaskelman osoittama minimilaskutustavoite jaetaan eri asiakasryhmien kesken.
Kannattavuuslaskelma
Kannattavuuslaskelma kertoo paljonko tuotteita ja palveluita pitää myydä, että yritystoiminta on kannattavaa.
Rahoituslaskelma
Rahoituslaskelmassa selvitetään rahan tarve ja mistä rahaa saadaan.
Riskit
Yritystoimintaan liittyy aina monenlaisia riskejä. Riskit pitää tunnistaa, että niihin voi varautua ja niiltä suojautua. Riski voi olla myös mahdollisuus. Riskienhallinta tulee olla ennakoivaa, tietoista, suunnitelmallista ja järjestelmällistä. Riskejä voivat olla.
- liikeriski
- henkilöriski
- sopimus- ja vastuuriski
- tietoriski
- tuoteriski
- ympäristöriski
- keskeytysriski
- rikosriski
- paloriski
Kirjanpito
Tilitoimiston, kirjanpitäjän ja kirjanpito-ohjelman valinta.
Vakuutukset
Tarvittavien vakuutusten ottaminen yritykselle onnistuu esimerkiksi If yritysasiakkaat vakuutukset kautta.
Aineettomat oikeudet
Aineettomia oikeuksia ovat muun muassa seuraavat.
- Immateriaalioikeudet (vähennetään kopioinnin riskiä)
- Patentti
- Pikkupatentti
- Tavaramerkkisuoja
- Mallisuoja
- Salassapitosopimukset
Yhteenveto
Liiketoimintasuunnitelma vastaa kysymyksiin miksi yritys on olemassa, miten yritys toimii, kenelle yritys myy ja mitä tuotteita ja palveluita yritys myy.